Wat zou het zijn zonder Camino - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Jules Corte - WaarBenJij.nu Wat zou het zijn zonder Camino - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Jules Corte - WaarBenJij.nu

Wat zou het zijn zonder Camino

Door: Jules

Blijf op de hoogte en volg Jules

26 September 2010 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Het begint echt in St. Jean pi de Port waar de pelgrimsroute's van heel Europa bij elkaar komen voor de Camino het gedeelte in Spanje van zowat 800 km. Overal ziet men de het, bv. de autoweg richting oost is de Autovia Camino de Santiago. Overal ziet men de Jacobs-schelp het teken van de pelgrim. Het aantal artikelen die met dit teken verkocht worden zijn gigantisch, maar ook op straatlantarens, cola blikjes, putdeksels, stoelen, tafels en koffiekopjes enz overal staat het. Ik heb het dan nog niet over de beelden, tekens op kerken en huizen en de aanwijzingen overal op, om de weg maar niet kwijt te raken.
En dan de pelgrims, bijna bij iedereen is wel een schelp te vinden op de tas, aan een koortje om de nek of aan de wandelstok. Petra, ja die, heeft het zelfs heel bond gemaakt, op de hele achterkant van haar bodywarmer staat de tekst "Lieshout Nederland Santiago de Compostella.
Een verkeerde richting uitgaan is al lang niet meer mogelijk, iedereen stopt en wijst je de goede weg. Ik denk dat de dorpjes op enige afstand van de route er helemaal anders uitzien want zonder de duizenden pelgrims en mensen die de extra drukte in de plaatsen opzoeken zal het wel
echt uitgestorven zijn buiten de grote steden.
Maar toch geeft het een goed gevoel als er heel vaak " Bon Camino" geroepen word als je langs komt. Als er ergens een fiets-loop route is waar zoveel mensen aan deelnemen en zo gedragen wordt door zoveel mensen, laat het dan weten, misschien dat ik dan ook van de partij ben.

Gewooneentjevanjulestussendoor.

• 26 September 2010 - 08:06

Lia & Peter:

Buurman, dit moet een hele mooie ervaring zijn. Wij verheugen ons nu al op je terugkomst met alle foto's die je hopelijk gemaakt hebt. Nog even en je kunt op je laueren rusten en weemoedig terugdenken aan deze septembermaand in 2010!

• 26 September 2010 - 11:43

Roel Pouwels:

Heey, jules nou zie dat je weer een stuk op geschoten bent nog efkes en je bent er nou fiets ze nog, ik ben al weer thuis, zie je weer in neerkant

• 26 September 2010 - 13:33

Carla En Jos:

We genieten van je verhalen en wensen je lichte loodjes toe voor het laatste stuk.

• 26 September 2010 - 21:19

Maurice Ellen & Demy:

Het einde komt inzicht.
    Een mooie prestatie!
    Veel succes met de laatste kilometers.

Bij ons nog alles rustig dus..die Juleke of Julia gaat toch op jouw wachten, volgens mij.

groetjes Maurice Ellen en Demy